Lärarhandbok

iNaturalist kan vara ett mycket bra verktyg i undervisningen, men det finns en del viktiga saker att tänka på innan man kan introducera sina elever till att börja lägga in observationer. Om man inte använder iNaturalist på ett medvetet sätt riskerar databasen att fyllas data som inte uppnår tillräckligt hög kvalitet. För att hjälpa dig att undvika några vanliga problem kommer här lite tips för lärare.

Utforska först befintliga fynd

Innan din klass lägger till några data, utforska vad som har observerats i ditt område. iNaturalist har redan gränser för alla land i världen, och två administrativa nivåer under det (t.ex. för Sverige har iNaturalist också alla gränser för län och kommun). Du kan referera till dessa handledningar (webb, video) om att utforska fynd. Använd närliggande fynd för att reflektera över vad som har rapporterats, varför och vad som ger bra dokumentation.

Använd iNaturalist själv

Försök att lägga till 20-30+ fynd innan du funderar på hur du kommer att använda iNaturalist med dina elever. Du kommer att förstå iNat mycket bättre efter att ha använt det själv. Detta kan vara så enkelt som att använda appen på en kort vandring eller en promenad runt ditt kvarter, eller ännu bättre, försök att använda den på en plats och tid som liknar var och när du tror att dina elever ska använda den. Nöj dig inte med att bara installera appen, rapportera din hund och tro att du är tillräckligt förberedd.

Överväg att använda appen "Seek by iNaturalist" med dina elever istället

Kolla in Seek by iNaturalist som är ett pedagogiskt verktyg som bygger på iNaturalist. Det kan passa bättre för din klass än iNaturalist eftersom den faktiskt inte registrerar fynd hos iNaturalist, men ändå tillhandahåller vissa verktyg som automatiserad artbestämning och naturdagbok. Medan iNaturalist-appen har fått 4+ betyg i appbutikerna, förutsätter det att lärare använder en inloggning i klassrummet eller får föräldrarnas tillstånd innan eleverna loggar in eftersom du annars måste vara 13+ för att skapa ett konto. Vi rekommenderar istället Seek som det enklaste alternativet för unga nybörjare.

Ladda ned Seek User Guide (på engelska)

Överväg att använda fältguider, skisser och praktisk utforskning snarare än en mobil enhet

Även om det kan låta pittoreskt eller gammaldags, överväga att låta dina elever (särskilt de i grundskolan) ta en paus från skärmarna och istället riskera att smutsa ner sig genom att leta efter kryp, maskar och ogräs, och sedan rita av det de har hittat och/eller leta upp dem i bildböcker eller fältguider. Att lära sig att rita av ett djur eller en växt är ett utmärkt sätt att skärpa observationsförmågan och verkligen lära känna en organism.

Var noga med att skapa användbara fynd

Om några av dina mål är att dina elever ska få lite bestämningshjälp, delta i diskussioner med iNaturalist-communityn och skapa fynd som är värdefulla för andra, är här några användbara tips:

  • Ta bra och tydliga bilder: Bilder av avlägsna träd eller fåglar som ser ut som prickar får inte mycket uppmärksamhet eftersom de vanligtvis är svåra att bestämma, så se till att du visar dina elever hur du fyller ramen med ett objekt, kanske med hjälp av mobilen eller kamerans zoom. Eftersom mobilkameror huvudsakligen är utformade för att fotografera människor och landskap (och uppenbarligen mat) är det faktiskt ganska svårt att ta en fokuserad bild av en insekt eller en växt. Att använda sin hand för att hålla en blomma eller växt still kan vara till hjälp, men se till att växten inte är farlig. En snabb lektion i hur man använder olika funktioner (fokusering, punktfokusering, justering av ljusnivå etc.) på en mobilkamera kan också vara bra.

  • Ta flera bilder: Många organismer, särskilt växter och insekter, kan inte bestämmas till art utifrån en enda bild. Visa eleverna hur man tar flera bilder från olika vinklar (ovan, under, sidan, fram, bak) och/eller bilder som visar olika egenskaper hos organismen. För växter är det särskilt viktigt att ta bilder av blommor eller frukter. Bilder av blommor eller frukter OCH blad är till störst nytta. Var noga med att lägga till flera bilder av samma organism till samma fynd.

  • Fokusera på vilda organismer: De flesta elever verkar fokusera på de odlade växter och djur som de kan hitta nära sitt klassrum. Det är helt ok, men i allmänhet är iNat-communityn mer intresserad av vilda organismer och svarar mer på bilder av ogräs och kryp än på odlade rosor och hamstrar i burar. Många elever förstår faktiskt inte skillnaden mellan odlade organismer och vilda organismer, så detta kan vara ett bra tillfälle att diskutera det med dem. Om eleverna gör fynd av trädgårdsväxter eller andra icke-vilda organismer, påminn dem om att se till att markera fynden som "i fångenskap / odlad" innan de laddas upp.

  • Var noga med metadata: Metadata är den extrainformation som är kopplad till en bild som anger när och (ofta) var en bild ursprungligen togs. Om elever lägger upp bilder som är skärmdumpar av bilder förlorar de originaldata som kan leda till felaktig datainmatning. Beroende på vilken metod som används kan delning av bilder mellan två enheter också tappa viktiga metadata, t.ex. plats. Kolla efter platser och datum som kanske inte är meningsfulla och hjälp dina elever att korrigera dem.

Ta hand om din klass data

Eftersom de flesta elever använder iNat under tvång svarar de ofta inte på kommentarer och bestämningar från communityn och svarar ofta inte på datakvalitetsproblem (fel koordinater, upphovsrättsintrång etc.). Vissa medlemmar av iNat-communityn tycker det är frustrerande, så vi uppskattar om du kan ta ansvar för detta genom att se över alla bidrag från din klass och följa dessa bästa praxis:

  • Lägg till artbestämningar: Försök att bestämma alla dina elevers fynd efter bästa förmåga och överväga bestämningar som lagts till av communityn. Om du håller med om communityns förslag kan du hjälpa till genom att lägga till överensstämmande bestämningar, men om du inte håller med, lägg till motstridiga bestämningar.

  • Håll koll på datakvalitet: Varje fynd har ett "Datakvalitetsbedömnings"-område längst ner där communityn kan rösta om frågor som huruvida organismen var vild eller inte, om plats och datum ser korrekt ut, etc. Se till att använda dessa verktyg för att flagga eventuella problem med dina elevers fynd.

  • Se upp med upphovsrättsintrång: Undersök misstänkta bilder från dina elever. Google Images är ett utmärkt verktyg för detta. Använd kameraikonen i sökrutan för att söka efter liknande bilder med URL. Eller i Chrome där du kan högerklicka på bilden i fyndet och välja "Sök på Google efter bild". Detta kommer ofta att avslöja om någon precis laddat upp en bild som de hittade på internet.

  • Se upp för opassande innehåll: Tyvärr har mycket av det olämpliga och stötande innehållet som har skickats till iNaturalist kommit från elever som har fått i uppgift att använda iNaturalist. Se upp för förolämpningar, rasistiska kommentarer, selfies och skämtbestämningar och var mycket tydlig med förväntningar och konsekvenser innan du använder iNaturalist med dina elever. Varje fynd på iNaturalist är offentlig och tillgänglig för hela världen.

Testa testa testa / Hur du testar dina egna rutiner

Du vill definitivt inte lära dig att använda iNat samtidigt som dina elever, så se till att du testar dina rutiner innan du lär ut dem till andra. Det betyder att testa följande: ladda upp fynd, lägga till kommentarer och lägga till artbestämningar.

Som en del av din testning och som en del av dina elevers inlärningskurva, kommer ni alla oundvikligen att vilja göra några testfynd av objekt som är lätta och nära till hands, som husdjur eller en krukväxt, men du kommer långt mer med dina testfynd om du följer dessa riktlinjer:

  • Fotografera ogräs: Ogräs är både vilt och alltid i närheten. Gå ut och hitta något som växer i trottoarens sprickor eller ett blad som har fallit till marken.

  • Fotografera händer: Det finns alltid en Homo sapiens i närheten och dess händer är omisskännliga för arten.

  • Se till att markera en organism som är i fångenskap / odlad: Om du fotograferar organismer som husdjur, djurparksdjur, krukväxter eller trädgårdsväxter, se till att du markerar dem som "i fångenskap / odlade "från appen eller använd datakvalitetsbedömningen på webbplatsen för att markera den som inte vild.

  • Ta bort dina testfynd omedelbart: Om du inte har för avsikt att behålla dem, ta bort dem så snart som möjligt.

  • Fotografera INTE husdjur eller krukväxter: Det är okej, men det är inte troligt att de genererar input från iNat-communityn så du inte kommer att testa communityns uppmärksamhet särskilt väl.

  • Fotografera INTE människors ansikten: Speciellt när det gäller barn. Många elever är vana vid att skicka bilder av sig själva via halvprivata sociala medier, men iNaturalist är helt offentligt, så se till att du och dina elever respekterar varandras integritet.

  • Kräv INTE att eleverna ska göra fynd av forskarklass: Med vissa undantag måste Forskarklassfynd ha en community-bestämning på artnivå. Detta motiverar ofta en del elever att blint hålla med varandras bestämningar, vilket leder till felaktiga uppgifter utan särskilt mycken faktisk nytta för eleverna. Dessutom kan många organismer (inklusive vissa spindlar, insekter, svampar och växter) inte bestämmas till art med endast bildbevis, så fynd av dem kanske aldrig uppnår forskningsklass. Fokusera istället på upptäckande, diskussion och användning av fältguider - värdefulla färdigheter för alla naturentusiaster.

  • Ställ INTE överdrivna fynd- eller bestämningskrav eller användning av betygskriterier som leder till "tävling" mellan eleverna. Communityn reagerar inte positivt på en tillströmning av fynd av låg kvalitet eller bestämningar från användare som sannolikt inte fortsätter att använda plattformen när deras kurs slutat.

  • Ladda INTE upp andras bilder: Bilder bör tas av observatören av det faktiska exemplaret som observerats vid tiden och platsen. Att ladda upp bilder som tagits av andra bryter vanligtvis också mot svensk upphovsrättslag och iNaturalists användarvillkor (läs mer nedan).

Barn och lagen

Lärare som arbetar med yngre barn måste komma ihåg att Children's Online Privacy Protection Act från 1998 innebär att vi inte kan tillåta personer under 13 år i USA att skapa konton utan föräldrarnas godkännande. Denna begränsning återspeglas också i våra användarvillkor. Från och med juni 2019 har vi en väg för föräldrarnas godkännande för konton för barn under 13 år, men det kräver en liten donation för att verifiera identitet.

En vanlig lösning är att en lärare lägger till fynd på elevernas vägnar, utan att inkludera någon personlig identifierbar information. Rockburn Elementary School-lärare inrättade anonyma, allmänna konton som eleverna kunde använda för att registrera data, men dessa konton administrerades av lärarna. Om du går den här vägen, se till att du tar ansvar för de allmänna konton som du skapar för användning av mindreåriga elever. För yngre barn, överväg att använda Seek istället (se ovan).

Dessutom kommer California Academy of Sciences inte att ingå avtal med enskilda skolområden angående användningen av iNaturalist, så om ditt skolområde kräver ett avtal utöver vad vi har specificerat i våra Användarvillkor och Integritetspolicy innan du kan använda iNaturalist, då är inte iNaturalist valet för ditt klassrum .

Bioblitzar och projekt för klassen på iNaturalist

Många lärare organiserar bioblitzes och/eller skapar projekt för sina elever. Var medveten om att för att skapa nya iNaturalist-fyndplatser (t.ex. en lokal park eller skolgård) eller ett traditionellt projekt krävs att ditt konto har minst 50 verifierbara fynd. För mer information om detta, se Hantera projekt.

Lär eleverna om upphovsrätt / Ge dem i uppgift att lägga upp sina egna bilder

Ett av de vanligaste problemen vi har med deltagarna i klassrummet är att elever och ännu viktigare lärare ofta inte förstår att iNaturalist är för att publicera sina egna bilder från naturen, och att dessa bilder ska vara belägg för dina möten med levande organismer. De ska inte bara vara bilder kopierade från böcker eller internet för att illustrera vad det var för något som observerades. Kopiering av bilder är nästan alltid ett brott mot upphovsrättslagen, och det är inte vad iNat-bilder är till för. Var införstådd med att konton som gör upprepade upphovsrättsintrång kan stängas av och då måste du kontakta help@inaturalist.org för att återställa det.

Så minimikravet är att du ber du dina elever att lägga upp sina egna bilder och inte godtyckliga bilder från webben. Du kan också använda detta som en möjlighet att lära dem om upphovsrätt och korrekt erkännande när man återanvänder andras kreativa verk. Det är helt ok att lägga upp iNat-fynd som inte har en bild.

Exempel

Här är några bra exempel på iNat-självstudier och användning i klassrummet, inklusive kurser, lektionsplaner och rutiner:


Revised on 3 maj 2021 14.13 by antagraslu antagraslu